مرکز مقالات امام حسن (ع)

دانلود مقاله رابطه مدیریت ریسک وعملکرد شرکت در pdf

چهارشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۲۷ ق.ظ

برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله رابطه مدیریت ریسک وعملکرد شرکت در pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله رابطه مدیریت ریسک وعملکرد شرکت در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله رابطه مدیریت ریسک وعملکرد شرکت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله رابطه مدیریت ریسک وعملکرد شرکت در pdf :

مقدمه
تحولات عمده در محیط کسب و کار، مثل جهانی شدن و سرعت بالای تغییرات در فناوری، باعث افزایش رقابت و دشـواری مـدیریت در سـازمان هـا گردیـده اسـت . در محیط های پیچیده، سازمان ها نیازمند مدیرانی هستند که این پیچیدگی هـای ذاتـی را در زمان تصمیم گیریهای مهم شان لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک مؤثر که بر مبنای اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخـش مهمـی از ایـن فراینـد تصـمیم گیـری را تشـکیل می دهد (یاراحمدی خراسانی ،1387: 1). می توان گفـت کـه مـدیریت ریسـک، فراینـد شناسایی ، ارزیابی و انجام اقدامات کنترلی و اصلاح ریسک های اتفاقی بالقوهایی اسـت که مشخصاً پیشامدهای ممکن آن، خسارت یا عـدم تغییـر در وضـع موجـود مـی باشـد (بابایی و وزیر زنجانی ،1385: 2). مدیریت ریسک واحد تجـاری1(ERM)، ریسـک را مدیریت می کند تا اطمینان قابل قبولی برای دستیابی به اهداف واحـد تجـاری را فـراهم آورد(گوردن لاورس و همکاران 2009،2: 4).
هدف از انجام هر فعالیتی در هر واحد تجاری دستیابی به بالا ترین سطح اثربخشـی و کارایی می باشد که در اصطلاح به آن عملکرد3 گفته می شود. برای تحقق این هـدف، می بایست تمامی تلاش ها را به کار گرفت که یکی از این راهکار ها ،مـدیریت ریسـک واحد تجاری می باشد ( گوردن لاورس و همکاران، 2009: 4).
مدیریت ریسک فرایند ارزیابی ریسـک و طراحـی اسـتراتژیهـایی بـرای شـناخت ریسک است . محققان اعتقاد دارند که ERM، رویکـرد وسـیع تـری را بـرای مـدیریت ریسک درمقایسه با جنبه سنتی آن ایجاد می کنـد. بـا پـذیرش رویکـرد سیسـتماتیک و مطابق با مدیریت همه ریسکهای پیش روی یک سازمان، ERM برای کاهش ریسـک کلی ورشکستگی شرکت و همچنین برای افزایش عملکرد و در نهایـت افـزایش ارزش سازمان ضروری است . بنابراین ،هدف ایـن تحقیـق بررسـی رابطـه مـدیریت ریسـک و عملکرد شرکت می باشد.
2- مبانی نظری وپیشینه پژوهش
در محیط رقابتی امروز، بقای بنگاه های اقتصادی در گرو بهبـود مسـتمرعملکرد بـه منظور حفظ و افزایش توان رقابتی و کسب منافع بیشتر است . این مهم از طریـق تعیـین اهداف ، برنامه ریزی وکنترل وبه تبع آن اندازه گیـری عملکـرد بـرای آگـاهی از میـزان موفقیت در تحقق اهداف از پیش تعیین شـده، محقـق مـی گـردد. ارزیـابی عملکـرد از طریق روش های سنتی یـا جدیـد، وضـعیت شـرکت را در مقایسـه بـا رونـد گذشـته ، وضعیت رقبا و اهداف از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار داده و از نتـایج آن جهـت شناسایی نقاط ضعف و قوت ،تدوین برنامـه هـا و اهـداف آتـی و نیـز اعطـای پـاداش عملکرد به مدیران و کارمندان استفاده می شود (ابراهیمی ، 1386: 15).
شرکت ها همواره روش هایی را برای مقابله با عدم اطمینان های کاری جستجو می – کنند، در این راستا، مدیریت ریسک به عنوان ابزاری کارآمد بـرای مـدیران سـازمان هـا معرفی شده است . شناسایی و مدیریت ریسک یکی از رویکردهای جدید است که برای تقویت و ارتقای اثر بخشی سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی ، ریسـک با مفهوم احتمال تحمل زیان و یا عدم اطمینان شناخته می شود که انواع مختلف و طبقه بندی های متنوع دارد(بابایی و وزیرزنجانی ،1384: 3).
2-1- تحقیقات خارجی
جاوید طارق و یار خان 1 (2011)، عملکرد اقتصادی تحت سطوح مختلف انـدازهی شرکت ، اهرم مالی و ریسک توانایی مدیریت شرکت های بزرگ چنـد ملیتـی را بررسـی نموده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که عملکرد اقتصادی با انـدازه شـرکت و توانـایی مدیریت ریسک، رابطه ی مثبت و با اهرم مالی رابطه منفی دارد.
ماریانه اوجو 1(2010) ، نشان می دهد که فـارغ از انـدازه ی شـرکت ، داشـتن یـک سیستم مؤثر کنترل داخلی که مطابق با ماهیت ، پیچیدگی ، و خطر ذاتی شـرکت طراحـی شده باشد، در مدیریت ریسک شرکت ها تأثیر مطلوبی دارد.
باسه و همکاران 2 (2010)، بـه منظـور بررسـی ارتبـاط بـین ” حاکمیـت شـرکتی و عملکرد” و”مدیریت ریسک و حاکمیـت شـرکتی “، 1448 شـرکت را بـین سـال هـای 1991 و 2008 مورد بررسی قرار داده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطـه ی معنـا داری بین حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود ندارد ولی بین حاکمیت شـرکتی و مدیریت ریسک شرکت رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد.
گوردن لاورس و همکاران 3(2009)، نشان دادند که عـدم اطمینـان محیطـی ، رقابـت صنعت ، اندازه شرکت ، پیچیدگی شرکت و نظارت هیات مدیره بر مدیریت ریسک تأثیر به سزایی دارند. به طوری که رابطه مثبت بین متغیرهـای یـاد شـده و مـدیریت ریسـک وجود دارد.
علی شاه و همکاران 4 (2009)، د یافتند که بین حاکمیت شـرکتی و مـدیریت سـود ونیز بین حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک رابطه مثبت وجود دارد.
تاندلیلین و همکاران 5 (2007)، رابطه ی بین حاکمیت شـرکتی ، مـدیریت ریسـک و عملکرد در بانک های اندونزی را بررسی نمودند. نتایج تحقیق آن ها نشان می دهد کـه بین ساختار مالکیت و راهبری شرکت ها، رابطه مثبت و بین مدیریت ریسک و عملکـرد بانک ها رابطه منفی وجود دارد.
پاگاچ و وار6 (2007)، به مطالعه تأثیر اتخاذ اصـول مـدیریت ریسـک سـازمانی بـر عملکرد بلند مدت بنگاه، پرداختند. آن ها به این نتیجه رسیدند که مدیریت ریسـک بـر عملکرد شرکت و قیمت سهام تأثیر قابل توجهی ندارد. از این جهـت کـارایی مـدیریت ریسک در شرکت ها مورد تردید است .
باسلی و همکاران 1(2005)، نشان دادند که بین مدیریت ریسک، هیـات نظـارت بـر مدیران و اندازه ی شرکت رابطه ی مثبت وجود دارد.
ملبروک 2 (2002)، به بررسی تأثیر مدیریت ریسک بـر عملکـرد شـرکت و سـاختار سرمایه پرداخت . نتایج تحقیق نشان می دهد مدیریت ریسـک و کنتـرل مـدیران ارشـد باعث بهبود عملکرد شرکت می شود.
2-2- تحقیقات داخلی
با وجود تحقیقات و مطالعات خارجی درباره مدیریت ریسک ،در ایران مطالعات در این حوزه بسیار کم می باشد ودر اکثر موارد تنها به تعریف آن پرداخته اند وپژوهشی در این زمینه درایران وجود ندارد.
نیکبخت و رحمانی نیا (1389)،به بررسـی تـاثیر میـزان مالکیـت نهـادی برعملکـرد شرکت پرداخته اند. به طور کلی نتایج بیانگر وجود رابطه مثبت بین مالکیت نهـادی و عملکرد شرکت ها می باشد.
نیک بخت و همکاران(1389)، تأثیر ویژگی های هیات مـدیره شـامل انـدازه هیـات مدیره، نسبت اعضای غیر موظف در ترکیب هیات مدیره، تعداد جلسات هیـات مـدیره
،دانش مالی اعضای هیات مدیره وجدایی نقش مدیر عامـل از رئـیس هیـات مـدیره بـر عملکرد شرکت رابررسی نمودند .نتایج نشان می دهد که هیات مدیره در بـازار سـرمایه ایران به صورت کارا به وظایف خود برای کـاهش مشـکلات نماینـدگی عمـل ننمـوده وتأثیر با اهمیتی بر عملکرد شرکت ندارد.
نمازی و کرمانی (1387)، هدف این پژوهش بررسـی تـأثیر سـاختار مالکیـت بـر عملکرد شرکت بوده است .یافته های پژوهش نشان مـی دهـد کـه رابطـه منفـی بـین مالکیت نهادی و عملکرد شرکت و رابطه مثبت بین مالکیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود دارد. مالکیت مدیریتی به صورت منفی بر عملکرد تأثیر می گـذارد و در مـورد مالکیت خارجی اطلاعاتی که بیانگر مالکیت سرما یه گذاران خارجی در شرکت های نمونه آماری باشد، مشاهده نگردیده است .
ابراهیمــی کردلــرو همکــاران(1389)، تــأثیرنوع مالکیــت نهــادی برعملکردشــرکت رابررسی نمودند.برای اندازه گیـری عملکردشـرکت ازسـه شـاخص (تـابینزکیو، بـازده دارایی ها و حاشیه سود خالص ) استفاده شده است . نتـایج حـاکی از رابطـه مثبـت بـین مالکیت نهادی وعملکرد شرکت است .همچنین با تقسیم مالکین نهادی به دو گروه فعال و منفعل ، ارتباط انواع سرمایه گذاران نهـادی موجـود در سـاختارمالکیت شـرکت هـا و عملکرد آن ها نیزمورد بررسی قرار گرفته است .یافته هـای تحقیـق بیـانگروجود رابطـه مثبت بین هردو نوع مالکیت نهادی(اعم از فعال ومنفعـل ) بـا عملکـرد شـرکت بـوده و ازاین رو نمیتوان ادعا کرد که فعال بودن یا نبودن نهادها برنقش نظارتی آنها تأثیر دارد.
3- فرضیه تحقیق
بین مدیریت ریسک واحد تجاری و عملکرد شرکت رابطه وجود دارد.
برای ارزیابی و اندازه گیری مدیریت ریسک از چهار فاکتور عدم اطمینـان محیطـی ، رقابت صنعت ، اندازه شرکت و نظارت هیات مدیره استفاده می شود که هر یک از ایـن عوامل به طور جداگانه با عملکرد شرکت بررسی و مقایسه می شوند.
4- متغیرهای تحقیق
در این تحقیق مدیریت ریسک به عنوان متغیر مستقل شـناخته مـی شـود کـه خـود دارای چهار عامل کلیدی است .این چهار عامل با توجه به تحقیقـات گـوردن لاورس و
همکاران(2009) عبارت اند از:
1- عدم اطمینان محیطی (Eu):به عنـوان تغییـر یـا تغییرپـذیری در محـیط داخلـی
سازمان تعریف شده است که با استفاده از سه پارامتر زیر اندازه گیری می شود:
(1) بازار- ضریب تغییرات فروش (CV)Sit.
Sit= فروش شرکت i درسال t.
(2) فناوری- ضریب تغییرات هزینه سرمایه .
برای محاسبه هزینه سرمایه از رابطه 1 یعنی ، روش میانگین مـوزون هزینـه سـرمایه (WACC) استفاده شد.

WACC=میانگین موزون هزینه سرمایه E= ارزش بازار حقوق صاحبان سهام
D=ارزش بازار بدهی های بهره دار Ke= نرخ هزینه حقوق صاحبان سرمایه
kd= نرخ هزینه بدهی های بهره دار
برای محاسبه نرخ هزینه بدهی های بهره دار از رابطه 2 استفاده می شود.

t، نرخ مؤثر مالیاتی است که 22.5% در نظر گرفته شده است .
kD = نرخ بهره بازار بدهی های بهره دار( نرخ بهره بانک مرکزی)
kd = نرخ هزینه بدهی های بهره دار
نرخ هزینه حقوق صاحبان سهام هر سال شرکت نیز از طریـق مـدل رشـد گـوردون محاسبه و تعیین گردیده است . طبق این مدل، هزینه سرمایه شرکت از طریق رابطه 3 بـه دست می آید.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۲۷ ق.ظ
  • aaa ali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی